Julie blue
Image default
Bedrijven

Thuiswerken in de coronatijd

Premier Mark Rutte blijft het tijdens iedere persconferentie oproepen: “Werk thuis”. Hoewel dit advies minder goed opgevolgd wordt dan in tijdens de eerste golf werken veel mensen toch thuis. Voor veel beroepen is thuiswerken ook niet mogelijk. Tijdens de eerste corona golf besloten 44 procent van de Nederlandse werknemers om 4 a 5 dagen thuis te werken. Volgens Google waren we zelfs 52 procent minder op onze werkplekken en de files waren bijna helemaal verdwenen. Tegenwoordig werkt maar 32 procent thuis. En dat hoewel 13 procent besmet raakt op het werk.

Wat moet je als bedrijf regelen?

Als bedrijf moet je veel regelen wanneer iemand thuis werkt. Zo kan een time tracker helpen om te kijken hoeveel iedereen werkt. Verder moet het bedrijf regelen dat al het werk wat op locatie gedaan werd nu ook thuis mogelijk is. Denk hierbij aan een computer, internet en toegang tot documenten. Er zitten wel wat risico’s aan het thuiswerken. Voor cyber criminele zijn thuiswerkers ideaal. Vaak zijn thuis verbindingen veel makkelijker in te komen en zijn mensen vaak minder voorzichtig.

Waar moet je zelf op letten

Als je goed en effectief thuis wilt werken dan kun je op een paar dingen letten. Als je productief wilt blijven dan kun je gebruik maken van een time tracker.  Met een time tracker wordt de tijd vastgelegd hoelang je besteed aan een taak of gesprek. Hierdoor weet je precies hoeveel werk je daadwerkelijk verricht. Zorg verder dat je genoeg contact hebt met je collega’s. Het teamgevoel kan wegvallen wanneer je alleen thuis werkt. Af en toe bellen en de dag met je collega’s bespreken kan dit teamgevoel weer een beetje terugbrengen.

https://keeping.nl/time-tracker